menu
account_circle
تسجيل الدخول
keyboard_backspace اختر الدولة
إختصر الطريق وفي أقل من دقيقة واحدة بيع سيارتك أسرع مما قبل بييع سيارتي الأن

عايز عربية مستعملة ومحتار بين كذا واحدة

2013-06-01    08:37 AM
ahmed tayara

انا عايز اجيب عربية مستعملة فى حدود 45 الف وانا مش عارف اجيب ايه بالظبط اناشاب ويهمنى شكل العربية وقوة المحرك وقدرته الحصانية وكام سى سى فقولت اى عربية اجيبها هغير الماتور بتاعها بماتور افضل بس طبعا لما يبقى عربية 1000 سى سى ماينفعش احطلها 1800 بس لو قدامى 1600 ممكن احطلها 2000 عشان كدة محتار وكل شوية اغير رأيى لعربية تانى

العربيات اللى فكرت فيها من الاولوية

بى ام دابليو 316 موديل تمانينات ودى عيبها الوحيد موديلها وشكلها قدام اوى

2- فولكس جولف 2 موديل 94-98 ودى غالية وشكلها بردوا مش عاجبنى بس حلوة وماتورها عالى ممكن اغيره لأعلى اكتر

3- فولكس بولو ودى عاجبنى شكلها شوية اكتر من الجولف ودى هتكون موديل 2001 يعنى ارخص من الجولف بس ماتورها ضعيف

4- شاهين موديل 2006 ودى عشان دفع خلفى بس بردوا مش عارف اقصى ماتور اركبهولها كام وشكل العداد بتاعها مش عاجبنى

5- كيا ريو موديل 2004 وماتورها 1500 تقريبا ممكن اعليه واهى حديثة

عذرا للإطالة بس انا محتار ومفيش خبير يفيدنى ونان مش بقعد مع ميكانيكية خالص فأرجوا افادتكوا ولو سمحتوا ممكن تقولولى على قوة المحرك الاصلى اللى العربية نازلة بيه لكل واحدة وانهى عربية اقدر احط فيها اعلى ماتور انا شايف انها البى ام بس مش هايبقى غالى ؟ وشكرا

kholyo
2013-06-02
08:48 AM
[b]طب ماتركب جولف 2 / او بولو [/b]

[b]على فكرة ماتور البولو 1000 CC و 1300 CC[/b]

[b]المشكلة مش فى ال CC بتاع العربية يعنى مش هتجيب ال 1300 بتاع الجولف زى الدايو مثلا كل صناعة وليها حاجة [/b]

[b]موضوع انك تغيير الموتور بماتور اكبر هيكلفك موتور وكمبيوتر او تعدل السوفت ويير بتاعه / انا مانصكش بالكلام ده خلى كل حاجه على اصلها [/b]
kholyo
2013-06-02
08:53 AM
[b]واحد غيرك مايحترش الحيرة دى وخصوصا انى فى حد من معارفك عنده معرض سيارات وهيقدر يفيدك اكثر من كده[/b]
ahmed tayara
2013-06-02
11:26 AM
شكرا جدا ليك يا استاذ خوليو انت افدتنى جدا بس تنصحنى بإيه انهى افضل الجولف والا البولو ولو تكرمت ممكن تجيبلى تفاصيلهم ؟ وسعر كل واحدة انا عايز حاجة فى حدود 45 كدة بس انا شايف ان البولو 2001 افضل من جولف 2 من حيث الشكل والموديل بس من حيث الموتور مش عارف
kholyo
2013-06-03
02:06 AM
[b]الجولف ماتورها اقوى من البولو [/b]

[b]مافيش داعى من الحيرة وتوكل على الله[/b]
kholyo
2013-06-03
02:13 AM
[b]على فكره انا عايز اقولك على حاجة بص للعربية اللى فى البروفيل بتاعى المازدا المياتا / MX5[/b]

[b]العربية دى ماتور 1600 CC / توين تربو / توين كام / دفع رباعى بقوة 170 حصان [/b]

[b]العربية اسبور 2 راكب / وزنها خفيف جدا فى حدود 850 كجم لكن سريعة جدا وبتاعت غرز وحاجات من دى [/b]

[b]
علشان كده قولتلك السى سى بيختلف من سيارة لاخرى ومش شرط تجيب سى سى اعلى علشان قوة الحصان ده بيختلف من عربية لاخرى [/b]

[b]العربية ده ثمنها زيرو النهارده 470 الف جنيه / لكن مستعملة لا لا [/b]
ahmed tayara
2013-06-03
08:51 AM
حاضر هشوف وشكرا ليك بس ايه اللى بيتحكم فى تسارع العربية من حالة الثبات السى سى والا الحصان ؟ وايه اللى يخلى العربية تجرى اكتر ؟ الحصان والا السى سى
ahmed tayara
2013-06-03
08:53 AM
انا هاشوف كدة شكلها هاترسى فى الاخر على دايو لانوس او فولكس ان شاء الله بس ان شاء الله هتبقى الفولكس وهسأل بردوا انهى عربية من اللى انا عايزهم لو جبتها وبعتها بعد فترة مش كبيرة مش هتخسر معايا
kholyo
2013-06-05
01:52 AM
[b]ربنا يكرمك[/b]
ahmed tayara
2013-06-05
06:06 AM
شكرا جدا ويكرمكم كلكم

سيارات في المقارنة
keyboard_arrow_left
أضف سيارة أخري
keyboard_arrow_right