menu
account_circle
تسجيل الدخول
keyboard_backspace اختر الدولة
إختصر الطريق وفي أقل من دقيقة واحدة بيع سيارتك أسرع مما قبل بييع سيارتي الأن

توضيح عن قطع الغيار الاصلى والتقليد لمن لا يعلم

2012-03-06    10:24 AM
abdelrahman
[b]بسم الله الرحمن الرحيم[/b]

كتر الكلام فى الموضوع ده اليومين دول وزعلت اوى ان فى ناس كتير مش فاهمه حكايه قطع الغيار للاسف وعشان كده هلخصلكم الحكايه بسرعه اولا العربيه عند التصنيع بتاخد كذا مزيج تصنيعى يعنى مثلا الكيا فى منها مزيج تصنيع كورى عربيه جايه مستورده من بره جاهزه وتقفيل خارجى وبردك فى منها تقفيل داخلى هنا فى مصر وبكده بيظهر لنا كذا نوع من قطع الغيار

[color=#0000ff]1/ قطع غيار اصليه 100% وهى قطع غيار الشركه الام والبتكون مع العربيه وارد بره زى وارد الخليج او مستورد والقطع دى نادره جدا لما تتباع لوحدها دلوقتى[/color]

[color=#0000ff]2/ قطع غيار مستورده ودى للاسف مهياش اصلى بمعنى الاصلى زى مالناس فاكره ومحدش يقدر يفرقهم عن بعض الا الناس الخبره فى الكلام ده[/color]

[color=#0000ff]3/ قطع غاير تقليد ودى هنا فى السوق المحلى ودى الحنا بنشتريها من التوفيقيه مثلا وهى تقليد للاصلى بس والله بتقضى الغرض وخلاص[/color]

[b]طب السؤال انت تعمل ايه لو عايز تشترى قطع غيار[/b]

[color=#ff0000]1/ بالنسبه للاصلى فدى انسى لانها مش موجوده وغاليه جدا جدا جدا جدا ......................[/color]

[color=#ff0000]2/ المستورد هتعرف تجيبه ودى هيعمل معاك شغل محترم[/color]

[color=#ff0000]3/ لو انت مواطن مصرى بسيط لن يكون امامك سوى قطع الغيار بالسوق المحلى[/color]
mostafa adel
2012-03-06
12:54 PM
[b]موضوع ممتاز يا عبدووووو ومعلومات غايبه عن ناس كتير خصوصا المبتدئين فى حكايه العربيات دى[/b]
اسلام يوسف
2012-03-06
05:17 PM
[color=#ff0000][b]انا اول مره اعرف المعلومه الخطيره دى يا استاذ عبد الرحمن انا مش عارف من غيرك ممكن نعمل ايه فى حكايه العربيات دى[/b][/color]
abdelrahman
2012-03-07
11:15 AM
[b]والله يا درش احنا بنحاول بس ننبه الناس عشان ميضحكش عليها[/b]

[b]ولا شكر على واجب يا استاذ اسلام[/b]

سيارات في المقارنة
keyboard_arrow_left
أضف سيارة أخري
keyboard_arrow_right
هتلاقي أسرع على تطبيق الهاتف
search
شراء