menu
account_circle
تسجيل الدخول
keyboard_backspace اختر الدولة
إختصر الطريق وفي أقل من دقيقة واحدة بيع سيارتك أسرع مما قبل بييع سيارتي الأن

بسم الله الرحمن الرحيم

2012-04-10    03:45 AM
elmasry angel
ما هو الفرق بين الدفع الامامى والدفع الخلفى وأيهما أفضل .........؟

هذا السؤال مطروح بالمنتدى وياريت الى يعرف الاجابة مشكوراً ممكن يرد
abdelrahman
2012-04-10
09:53 AM
[b]اولا شكر خاص ليك لطرح السؤال الهام ده لان فعلا ناس كتير متعرفش الاجابه ونرجوا ان يستفيد الجميع[/b]

[b]ثانيا كل انواع الدفع الامامى والخلفى والرباعى ايضا لها عيوب ومميزات اقتصاديه وهقول نبذه مختصره عن كل واحد[/b]

[color=#339966][b]1-الامامى[/b][/color]

[color=#339966][b]هو محرك التخفيف زى مبيقولوا والهدف الرئيسى منه الاداء الافضل للسياره على المنزلقات والطرق الغير ثابته وطبعا ده تكلفته الاقتصاديه منخفضه جدا لاكن اخطر عيوبه هو التحميل الكامل على العجلات والفرامل يعنى من الاخر عيب لن يظهر الا مع مرور الزمن الا انه خطير جدا[/b][/color]

[color=#ff9900][b]2-الخلفى[/b][/color]

[color=#ff9900][b]طبعا هو عكس الامامى يعنى بيريح العجلات والفرامل وناس كتير بتشكر فيه خاصة على السريع ووصول العربيه الى سرعه عاليه للغايه بس فى برضك عيب خطير جدا وهو ان العربيه بتكون تقيله وده بيتسبب فى حوادث كتير نتيجة عدم خبرة وتهور بعض السائقين فبيفقد التحكم فى العربيه عند هطول الامطار مثلا او وجود انزلاقات فى الطريق[/b][/color]

[color=#ff0000][b]3-الدفع الرباعى[/b][/color]

[color=#ff0000][b]وانا شخصيا بفضل العربيات دى كفائة القياده والثبات والتحكم افضل فى السياره خاصة فى طرق مصر الاكثر من رائعه هههههههه[/b][/color]

[color=#ff0000][b]بس مننساش انه نظام معقد فى التصميم وبيستهلك بنزين ياما[/b][/color]

[b]وانا بنصح بالامامى والرباعى فقط[/b]
خالد محمد
2012-04-10
04:43 PM
[b]انا مش عارف اقول كلمه تانيه غير [color=#0000ff]ممتاز يا بشمهندس عبد الرحمن[/color][/b]

سيارات في المقارنة
keyboard_arrow_left
أضف سيارة أخري
keyboard_arrow_right
هتلاقي أسرع على تطبيق الهاتف
search
شراء
add_circle_outline
بيع
local_offer
الأسعار
notifications_active