menu
account_circle
تسجيل الدخول
keyboard_backspace اختر الدولة
إختصر الطريق وفي أقل من دقيقة واحدة بيع سيارتك أسرع مما قبل بييع سيارتي الأن

برجاء الافادة من فضلكم

2013-03-27    11:28 PM
ali 2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

برجاء الافادة من فضلكم في سيارة دايو لانوس 2008 كاملة فبريكا من الداخل والخارج مع صديق اول يد من الزيرو عاملة حوالي 13.000 كيلو فقط هو بيتكلم في 57 الف اخرها . انا متأكد من اساسياتها ومن كل حاجة فيها بس بصراحة انا مش عارف سعرها كده كويس ولا غالي .والسؤال الاهم هو موضوع تخفيض الجمارك انا عارف انه تخفيض علي السيارات الغاز والبنزين او الكهرباء والبنزين ،لكن كمان فيه تخفيض علي السيارات اللي بيدخل فيه التكوين المصري حسب النسبة . فمحتار ومش عارف ممكن الاسعار تنزل وفي الحالة دي الواحد هيبقي خسر كتير ولا الاسعار هتفضل زي ما هيا . فمش عارف اشوف العربية دي ولا استني شوية يمكن السوق ينزل

برجاء الافادة علشان الواحد فعلاً محتار . وجزاكم الله خير
allkoka
2013-03-28
01:03 AM
السلام عليكم

الكيلو متر غير منطقى لو اشتغلت 5 سنوات يعنى الشهر 216 كيلو فقط اتأكد اتأكد ثم تأكد انه لم يتم تغيير اى قطعه فى السياره ولو حتى الفلتر

ولو كله تمام توكل على الله لانه يوجد فرق عن الجديد حوالى 20000 جنيه هذا رأى واستشير اخرين فما خاب من استشار
ali 2
2013-03-28
01:40 AM
شكراًاخي علي الرد بالنسبة للكيلو متر انا عارفها انها كانت تقريباً قاصرة علي مشاوير قليلة جداً .بس انا اللي يهمني ومش فاهمه وعايز حده يشرحه تخفيضات الجمارك وهل هذه التخفيضات هتأثر علي سوق السيارات ولا مش هتأثر .وايه هي تخفيض ضريبة الوارد علي المنتجات النهائية التي يتم تصنيعها في المصانع المصرية

[b][color=#e8215c][size= large]( تضمن قرار الرئيس محمد مرسي رقم 184 لسنة 2013 بتعديل التعريفة الجمركية، قراراً مهماً، بتخفيض ضريبة الوارد المقررة على السيارات بنسبة 25%، وذلك بالنسبة للسيارات التي تعمل بالبنزين وكذلك بالغاز الطبيعي.

ونص القرار أيضاً على تخفيض ضريبة الوارد على المنتجات النهائية التي يتم تصنيعها في المصانع المصرية، بنسبة 110% من نسبة التصنيع المحلي، إذا بلغت نسبة التصنيع المحلي من 30 إلى 40%، وتخفيض الضريبة 115% من نسبة التصنيع المحلي إذا كانت النسبة حتى 60%، وتخفيض الضريبة 120% إذا بلغت النسبة أكثر من 60%. )[/color][/size][/b]
elsaeed
2013-03-28
04:09 AM
والله ياريت الاخوة الافاضل يفيدونا بموضوع تخفيض الجمارك على السيارات وهل بالامكان ان تنخفض الاسعار لان السيارة الدايو الي ذكرها الاخ ما تزيدش عن 45 الف ج
moooka el BOB
2013-03-28
10:36 AM
انا شايف ان السعر مناسب مش غالى بس انت ممكن بردو تنزل معاه فى السعر شوية وبالنسبة لسعر الجمارك هو الخبر نزل محدش عارف بقى هيتنفذ ولا لا
kholyo
2013-03-28
02:07 PM
الاخوة الاعزاء/ الدايو لانوس S مو 2008 بالحالة التى ذكرت وتكون جميع الكماليات تعمل السعر الذى ذكر 57 الف / 60 الف لان ده اخر الدايو
وفى فرق بينها وبين الشيفروليه اللانوس وهى افضلهم اقصد الدايو
عفوا بالنسبة لللاخ اللى قال تعمل 45 الف الرجاء مراجعة الاسعار جيدا مافيش حاجة بالحالى دى وبالسعر ده
على سبيل المثال انا عندى دايو 2008 LS يعنى تكييف وباور وسنتر وانذار فقط ب 47 الف ليه السيارة رشة برة بالكامل واللون اسود وعاملة 150 الف كم
المهم الحالة
بالنسبة لموضوع الجمارك لو عرفت حاجة هنبلغ حضراتكم لكن ماعنديش معلومة دلوقتى
مع تحيات معرض المدينة للسيارات / 6 اكتوبر
خالد السعودى 01222886657
01111821717
اشرف ذكى
2013-03-28
03:02 PM
مشكور على الردود المفيدة نتمنى المزيد من الردود

هل ليدكم سيارات مستعملة قسط ام لا
kholyo
2013-03-28
03:06 PM
لايوجد تقسيط
hima180
2013-04-18
01:30 PM
[color=#3366ff]العربيه دى ممكن تكون غاليه الفين ج بس بس لو على ضمانك زى ما بتقول يبقى الغالى بالمحافظه دى يبقى مش فارقه لانها كده بتكون ممتازه[/color]
mr/saeed
2013-04-18
08:01 PM
السلام عليكم طيب اذا انت معاك المبلغ ده خليك فى اليابانى تويوتا مثلا او نيسان لان اليابانى معروف اوسياره المانى لكن الدايو انا سمعت ان هيا بعد فتره عفشتها بتفرشح مع العلم انا عاوز اشترى سياره دايو ليوجانزا او فورد مونديو موديل 99 مع العلم كان ليا صديق معاه دايو لانوس 2008 كان عاوز يبعها علشان هو حاسسها ضعبفه مش قويه والله اعلم

سيارات في المقارنة
keyboard_arrow_left
أضف سيارة أخري
keyboard_arrow_right
هتلاقي أسرع على تطبيق الهاتف
search
شراء
add_circle_outline
بيع
local_offer
الأسعار
notifications_active