menu
account_circle
تسجيل الدخول
keyboard_backspace اختر الدولة

انا محتاااااااااااااااااااااااااااار

2013-10-13    12:30 AM
nasr.cs
السلام عليكم يا جماعة

يا ريت حد يساعدني عشان انا محتار جدااااااا بين 3 عربيات كل واحدة ليها مميزاتها عن التانية و ليها عيوبها عن التانية و مش عارف اختار مع العلم اني ناوي اغيرها بعد 5 سنين من دلوقتي ان شاء الله

[color=#ff0000]الاولي : اوبل كورسا هاتشباك F/O A/T ( سعرها 145000 جنيه مصري )[/color]

طبعا الالماني ملوش حل و احسن ماتور 1400 سي سي - 100 حصان و ثبات على الارض بس مشكلته اسعار قطع الغيار عالية + الكورسا سعرها لما اجي ابيعها هيكون صعب

[color=#ff0000]الثانية : تيوتا ياريس هاتشباك الفقة الثاتية بازيك لاين( سعرها 140000 جنيه مصري )[/color]

طبعا ياباني 1300 سي سي - 99 حصان و قطع الغيار متوفرة و اسعارها مش غالية اوي ( مع العلم بأني لسه بشتغل جديد و مرتبي مش يعتبر كبير ) و سوقها كويس في مصر لما اجي اغيرها بعد الخمس سنين بس ثباتها مش زي الكورسا طبعا بس كمالياتها اكتر و اشيك من وجهة نظري

[color=#ff0000]الثالثة : بيجو 301 A/T F/O هاي لاين ( سعرها 140000 جنيه مصري )[/color]

كنت مستقر عليها بقالي فترة لحد ما شوفت الياريس و الكورسا و هي 1600 سي سي - 115 حصان و كنت هخلص فيها لولا اني عرفت حاجة النهاردة ان البيجو صعب في البيع بعد كدة و سوفه في مصر مش زي الياباني و الالماني و ممكن اخسر مش اقل من 40% من ثمن العربية و ديه بالنسبة لي كارثة يعني غير ان كمان عرفت ان ساعات قطع الغيار مابتبقاش متوفرة دايما في مراكز الصيانة و ممكن استنى على قطعة الغيار شهر او اتنين

انا عموما بحب اجري بالعربية و طريق شغلي سريع في معظمه ( طريق السويس + الدائري ) مش عارف اختار بين التلاتة دول ياريت حد يساعدني و شكرااااا
احمد وصفى
2013-10-13
12:54 PM
انا من رائ اشترى اوبل كويسة والمانى ممتازة اوي
abdelrahman
2013-10-13
05:09 PM
انت بتقارن ماركات ممتازة جداا كلهم حلوين بس صناعة الفرنساوى جامدة جداا البيجو مطلوب وليه زبونو متقلقش لو انت مقلق خليها فى اوبل
nasr.cs
2013-10-14
02:06 AM
اه انا فعلا كنت قلقان اما سمعت عن ان سوق البيجو مش حلو في مصر بس انا حاسس ان العربية ديه بذات هيبقى ليها وضع مختلف في المستقبل لانها اصلا بتنافس كل الكوري و الصيني و شوية الياباني فلما تيجي تلاقي عربية نفس السعر وفرنساوي يبقى اكيد الناس هتفضلها عن الكوري و الصيني .. ديه مخيلتي يعني في المستقبل بس في ناس كتير بتقولي ماغامرش :(
هشام حجازى
2013-10-15
05:16 PM
الثلاث سيارات اسوأ من بعض البيجو قطع الغيار غالية وغير متوفرة واعادة البيع تخسر كتير وهى فرنسى تقفيل اسبانى ويكفى ان ليس بها مؤشر حرارة بل لمبة والاوبل قطع الغيار نااااااااااااااااااااااااااااااار واعادة البع سيئة جداااااااااااااا والياريس سيارة فاشلة انصحك بالهونداى اكسنت او النيسان الجوك او لو هناك امكانيه فحدث ولا حرج اوكتافياA7 وسعره223000ج
nasr.cs
2013-10-15
05:41 PM
هي البيجو ديه بذات قطع غيارها مش غالية في مستوي القطع الغيار الياباني عشان بيجو منزلاها على انها سيارة اقتصادية, و هي حققت في مصر في السنتين اللي فاتو نسبة مبيعات و حجوزات كتير جدا فاعتقد ان التوكيلات هتبقى موفرة قطع غيارها عشان هي منتشرة

انا صرفت نظر عن الياريس بس دلوقتي حيرتي في الاوبل والبيجو
omar hachem
2014-01-10
03:46 AM
الاوبل طبعا من غير ما تحتار
baha-29
2014-01-24
10:26 AM
بص يا باشا علشان اعرف اجاوبك لازم انت اللى تحدد طلباتك فى العربية اللى انت عايزها وساعتها يبقى مفيش حيرة ولا اى حاجة يعنى اولا انت عايز عربية اقل استهلاك للوقود وقطع غيار متوفرة ومش غاليه لان مرتبك لسه شوية زى ما انت بتقول وان استعمالك غالبا فى داخل المدينة يبقى ااكيد هاقولك هات الياريس وانت مغمض استهلاك وقود اقل ومتانة يابانية وقطع غيار متوفرة والسؤال التانى هل انت بتسافر كتير على الطرق السريعة يعنى محتاج للثبات والاستقرار ؟؟ يبقى عليك والالمانى اوبل او فولكس وطبعا البى ام والمرسيدس غالى شوية بس اكيد فى مقابل لكده قطع غيار اغلى استهلاك اعلى وهكذا اما لو عايز عربية بياعه بعد كده واستهلاك وقود معقول وقطع غيار وثبات واستقرار رائع فعليك بالكورولا وريح دماغك وعلشان كده هى اكثر عربية مبيعا فى التاريخ مناسبة لاغلب فئات البشر المتوسطة والفوق متوسطة اسف على الاطالة

سيارات في المقارنة
keyboard_arrow_left
أضف سيارة أخري
keyboard_arrow_right
هتلاقي أسرع على تطبيق الهاتف
search
شراء
add_circle_outline
بيع
local_offer
الأسعار
notifications_active